Dygresja
Kiedy dom był budowany praktycznie nie było możliwe kupienie jakiegokolwiek samochodu elektrycznego.
2 lata po jego realizacji możemy kupić już pojazdy tylko z silnikami elektrycznymi, a wkrótce także napędzane wodorem.
Staną się one powszechne za 10-15 lat
Prawdopodobnie dopiero wtedy idea tego domu całkowicie się spełni.
Dygresja
Kiedy dom był budowany praktycznie nie było możliwe kupienie jakiegokolwiek samochodu elektrycznego.
2 lata po jego realizacji możemy kupić już pojazdy tylko z silnikami elektrycznymi, a wkrótce także napędzane wodorem.
Staną się one powszechne za 10-15 lat
Prawdopodobnie dopiero wtedy idea tego domu całkowicie się spełni.
Dom Autorodzinny to próba stworzenia nowego typu domu podmiejskiego, który lepiej rozumie potrzeby mieszkańów. Do domów pod miastem zazwyczaj dojeżdża się samochodem. Choć garaż jest miejscem pierwszego kontaktu z budynkiem, paradoksalnie w typowych domach traktowany jest jako drugorzędne pomieszczenie techniczne, natomiast paradne wejście pozostaje na co dzień nieużywane.
Dom Autorodzinny tworzy nowe rozwiązanie – wspólną strefę wjazdową i wejściową by poprawić komfort życia domowników. Garaż znika – staje się rodzajem holu wejściowego dla zmotoryzowanych i pieszych. Samochodem wjeżdża się praktycznie do strefy mieszkalnej, co umożliwiają coraz czystsze i niskoemisyjne modele aut. Innowacyjne rozwiązanie funkcjonalne domu zachęca mieszkańców do inwestowania w ekologiczne samochody, by mogły jeszcze lepiej koegzystować z częścią mieszkalną.
Działka ze sporym spadkiem w stronę drogi miała mankament – dojazd możliwy był jedynie od strony południowej, gdzie planowano ogród.
Pojawił się pomysł zniwelowania terenu i wytworzenia dwóch stref: placu dojazdowego na poziomie drogi i intymnego ogrodu wraz z domem trzy metry wyżej.
Aby wygodnie dostawać się do budynku, czyli parkować samochodem na poziomie salonu, zaprojektowaliśmy drogę łączącą oba poziomy. Chcąc uniknąć rozcięcia ogrodu i naruszenia jego intymności, droga została przykryta zielonym dachem i ograniczona ścianami.
W efekcie powstał tunel (łączący w sobie wejście i wjazd), który wyłania się w ogrodzie, a dom to jego logiczne przedłużenie.
Właściciel jest kolekcjonerem sztuki, stąd pomysł, aby całą przestrzeń tej nietypowej strefy wejściowej przeznaczyć na galerię obrazów.
Działka ze sporym spadkiem w stronę drogi miała mankament – dojazd możliwy był jedynie od strony południowej, gdzie planowano ogród.
Pojawił się pomysł zniwelowania terenu i wytworzenia dwóch stref: placu dojazdowego na poziomie drogi i intymnego ogrodu wraz z domem trzy metry wyżej.
Aby wygodnie dostawać się do budynku, czyli parkować samochodem na poziomie salonu, zaprojektowaliśmy drogę łączącą oba poziomy. Chcąc uniknąć rozcięcia ogrodu i naruszenia jego intymności, droga została przykryta zielonym dachem i ograniczona ścianami.
W efekcie powstał tunel (łączący w sobie wejście i wjazd), który wyłania się w ogrodzie, a dom to jego logiczne przedłużenie.
Właściciel jest kolekcjonerem sztuki, stąd pomysł, aby całą przestrzeń tej nietypowej strefy wejściowej przeznaczyć na galerię obrazów.
Działka ze sporym spadkiem w stronę drogi miała mankament – dojazd możliwy był jedynie od strony południowej, gdzie planowano ogród.
Pojawił się pomysł zniwelowania terenu i wytworzenia dwóch stref: placu dojazdowego na poziomie drogi i intymnego ogrodu wraz z domem trzy metry wyżej.
Aby wygodnie dostawać się do budynku, czyli parkować samochodem na poziomie salonu, zaprojektowaliśmy drogę łączącą oba poziomy. Chcąc uniknąć rozcięcia ogrodu i naruszenia jego intymności, droga została przykryta zielonym dachem i ograniczona ścianami.
W efekcie powstał tunel (łączący w sobie wejście i wjazd), który wyłania się w ogrodzie, a dom to jego logiczne przedłużenie.
Właściciel jest kolekcjonerem sztuki, stąd pomysł, aby całą przestrzeń tej nietypowej strefy wejściowej przeznaczyć na galerię obrazów.
Działka ze sporym spadkiem w stronę drogi miała mankament – dojazd możliwy był jedynie od strony południowej, gdzie planowano ogród.
Pojawił się pomysł zniwelowania terenu i wytworzenia dwóch stref: placu dojazdowego na poziomie drogi i intymnego ogrodu wraz z domem trzy metry wyżej.
Aby wygodnie dostawać się do budynku, czyli parkować samochodem na poziomie salonu, zaprojektowaliśmy drogę łączącą oba poziomy. Chcąc uniknąć rozcięcia ogrodu i naruszenia jego intymności, droga została przykryta zielonym dachem i ograniczona ścianami.
W efekcie powstał tunel (łączący w sobie wejście i wjazd), który wyłania się w ogrodzie, a dom to jego logiczne przedłużenie.
Właściciel jest kolekcjonerem sztuki, stąd pomysł, aby całą przestrzeń tej nietypowej strefy wejściowej przeznaczyć na galerię obrazów.
Epilog
Ten innowacyjny typ domu wymusza na jego mieszkańcach bardziej ekologiczny styl życia. Wprowadzenie samochodu tak blisko strefy dziennej zachęca do zmiany samochodu na czystszy model. Po trzech latach życia w nowym domu jego właściciele zrezygnowali z auta z silnikiem spalinowym, kupując w efekcie samochód hybrydowy.
nazwa: | dom autorodzinny, centralna Polska |
autor: | robert konieczny |
współpraca: | katarzyna furgalińska |
magdalena adamczak | |
łukasz marciniak | |
konstrukcja: | kornel szyndler |
instalacje: | tb-projekt |
inwestor: | prywatny |
powierzchnia terenu: | 5055m2 |
powierzchnia użytkowa domu: | 990 m2 |
powierzchnia zabudowy: | 958 m2 |
projekt: | 2007 |
realizacja: | 2009-2012 |
zdjęcia: | juliusz sokołowski |
olo studio |
nagrody: | nominacja do nagrody miesa van der rohe 2013 |
publikacje: | architektura & biznes 06 2014 |
haus und auto 2013
słynne wille polski 2013
architektura – murator 05 2013
zeppelin 03 2013 | |
mark magazine 02/03 2013 |
wystawy: | architekci przy fortepianie, katowice 12 2016 |
słynne wille polski, katowice 01 2014 |
V4 family houses, kraków 01 2014
architecture week, praga 09 2013
słynne wille polski, wrocław 03/05 2013
logika przestrzeni 11/12 2011
architecture week, praga 10 2010
wystawa kwk promes, ostrawa 12 2009/02 2010