Plac Solidarności był przed wojną reprezentacyjnym kwartałem o zwartej zabudowie.
Na skutek wojennych wyburzeń, kwartał pomiędzy sąsiadującymi otwarciami, wtopił się w nie do końca zdefiniowaną pustkę o nieregularnym obrysie.
Dwie sprzeczne tradycje: kwartału i placu, były punktem wyjścia dla projektu – urbanistycznej hybrydy, która domyka przestrzeń jak kwartał, zachowując jednocześnie walory otwartej przestrzeni publicznej.
Pomysł na budynek Muzeum Narodowego ‚Przełomy’ zrodził się równolegle z koncepcją przestrzennego ukształtowania placu. Ukrycie większości kubatury pod ziemią było naturalną konsekwencją decyzji o zachowaniu otwartego charakteru placu. Układ ukształtowany przez naziemną część kubatury budynku został dopełniony wyniesieniem, stanowiącym domknięcie wnętrza urbanistycznego i tworzącym amfiteatralną przestrzeń placu osłoniętego od ruchliwej ulicy.
Plac Solidarności był przed wojną reprezentacyjnym kwartałem o zwartej zabudowie.
Na skutek wojennych wyburzeń, kwartał pomiędzy sąsiadującymi otwarciami, wtopił się w nie do końca zdefiniowaną pustkę o nieregularnym obrysie.
Dwie sprzeczne tradycje: kwartału i placu, były punktem wyjścia dla projektu – urbanistycznej hybrydy, która domyka przestrzeń jak kwartał, zachowując jednocześnie walory otwartej przestrzeni publicznej.
Pomysł na budynek Muzeum Narodowego ‚Przełomy’ zrodził się równolegle z koncepcją przestrzennego ukształtowania placu. Ukrycie większości kubatury pod ziemią było naturalną konsekwencją decyzji o zachowaniu otwartego charakteru placu. Układ ukształtowany przez naziemną część kubatury budynku został dopełniony wyniesieniem, stanowiącym domknięcie wnętrza urbanistycznego i tworzącym amfiteatralną przestrzeń placu osłoniętego od ruchliwej ulicy.
Plac Solidarności był przed wojną reprezentacyjnym kwartałem o zwartej zabudowie.
Na skutek wojennych wyburzeń, kwartał pomiędzy sąsiadującymi otwarciami, wtopił się w nie do końca zdefiniowaną pustkę o nieregularnym obrysie.
Dwie sprzeczne tradycje: kwartału i placu, były punktem wyjścia dla projektu – urbanistycznej hybrydy, która domyka przestrzeń jak kwartał, zachowując jednocześnie walory otwartej przestrzeni publicznej.
Pomysł na budynek Muzeum Narodowego ‚Przełomy’ zrodził się równolegle z koncepcją przestrzennego ukształtowania placu. Ukrycie większości kubatury pod ziemią było naturalną konsekwencją decyzji o zachowaniu otwartego charakteru placu. Układ ukształtowany przez naziemną część kubatury budynku został dopełniony wyniesieniem, stanowiącym domknięcie wnętrza urbanistycznego i tworzącym amfiteatralną przestrzeń placu osłoniętego od ruchliwej ulicy.
nazwa: | muzeum narodowe w szczecinie – przełomy |
autor: | robert konieczny |
katarzyna furgalińska | |
dorota żurek |
współpraca autorska: | michał lisiński |
współpraca: | aleksandra stolecka |
piotr tokarski | |
adam radzimski | |
joanna biedna | |
magdalena adamczak | |
barbara janowska | |
stanisław młyński |
konstrukcja: | jan głuszyński |
kornel szyndler | |
instalacje: | cegroup |
inwestor: | muzeum narodowe w szczecinie |
powierzchnia terenu: | 9577m2 |
powierzchnia użytkowa: | 1925m2 |
kubatura: | 7870m3 |
projekt: | 2009 |
realizacja: | 2012- |
projekt: | 2009 |
realizacja: | 2012-2016 |
publikacje: | świat architektury 05 2012 |
iakov chernikhov international prize 10 2011
architektura murator 03 2010
nagrody: | konkurs na centrum dialogu przełomy |
– I nagroda 2009
nagroda w plebiscycie polska architektura 2009
wystawy: | logika przestrzeni, nowy sącz 2011 |
architecture week, praga 2010
wystawa kwk promes, ostrawa 2009