Galeria Sztuki Współczesnej Plato w Ostrawie w Czechach powstała w wyniku wygranego konkursu na przebudowę starej XIX-wiecznej rzeźni.
Rzeźnia zlokalizowana jest na dziś częściowo zburzonym, niegdyś gęsto zaludnionym przemysłowy obszarze miasta.
Rzeźnia zlokalizowana jest w dziś częściowo zburzonym, niegdyś na gęsto zaludnionym przemysłowy obszarze miasta.
Mury budynku rzeźni były zniszczone i w wielu miejscach pokaleczone przypadkowymi olbrzymimi otworami. Prawie czarna od brudu i sadzy cegła świadczyła o przemysłowej historii miasta. Wytyczne konserwatora zakładały standardowe doprowadzenie budynku do stanu pierwotnego, czyli wyczyszczenie elewacji i wypełnienie tych otworów cegłą, tak jakby ich nigdy nie było.
My jednak potraktowaliśmy te mankamenty jako wartość, świadczącą o tożsamości tego miejsca, której nie należy ukrywać, ale którą warto wyeksponować, dopisując kolejną warstwę do historii budynku. Zachowaliśmy charakter przybrudzonej cegły i okien, a otwory wypełniliśmy współczesnym materiałem. Przyjęliśmy zasadę, że wszystkie odtwarzane elementy będą z betonu, przy jednoczesnym zachowaniu w nim dawnego ornamentu ceglanych ścian.
Chcieliśmy zachować także funkcjonalność otworów jako skrótów łączących budynek z miastem. Dzięki mechanizmom betonowe wypełnienia ścian mogą się obracać i otwierać sale wystawowe bezpośrednio na zewnątrz. Artyści zyskali zupełnie nowe możliwości wystawiennicze, a sztuka może dosłownie wychodzić w przestrzeń wokół budynku, która staje się również przestrzenią ekspozycyjną. Mobilność spowodowała, że szeroko rozumiana kultura i wiedza mają szansę stać się bardziej demokratyczne i dostępne dla nowych odbiorców.
Pierwotnie plac wokół budynku miał być betonowy. Kolejne raporty o zmianach klimatycznych i katastrofie ekologicznej sprawiły jednak, że postanowiliśmy zareagować i zmienić projekt. Zamiast betonu zastosowaliśmy naturalne wodoprzepuszczalne nawierzchnie, wprowadziliśmy sporo zieleni, łąki kwietne i naturalną retencję. Uważamy, że obecnie trzeba walczyć o każdy metr kwadratowy zieleni w mieście.
nazwa: | plato galeria sztuki współczesnej |
autorzy: | robert konieczny |
michał lisiński | |
dorota skóra | |
współpraca autorska: | tadeáš goryczka |
marek golab-sieling | |
współpraca: | agnieszka wolny-grabowska |
krzysztof kobiela | |
adrianna wycisło | |
mateusz białek | |
jakub bilan | |
wojciech fudala | |
katarzyna kuzior |
karol knap | |
damian kuna
magdalena orzeł-rurańska elżbieta siwiec anna szewczyk jakub pielecha |
kinga wojtanowska | |
konstrukcja: | ms projekce |
instalacje: | ms projekce |
aranżacja wnętrz: | robert konieczny kwk promes |
justyna kucharczyk – tukej | |
agnieszka nawrocka – tukej | |
yvette vašourková – ccea moba | |
identyfikacja wizualna: | justyna kucharczyk – tukej |
agnieszka nawrocka – tukej | |
przestrzeń publiczna: | robert konieczny kwk promes |
mappa ostrava |
architekt krajobrazu: | denisa tomášková |
inwestor: | miasto ostrava |
powierzchnia terenu: | 11417,50 m2 |
powierzchnia użytkowa: | 2841,24 m2 |
kubatura: | 18700,20 m3 |
projekt: | 2017 |
realizacja: | 2020 – 2022 |
zdjęcia: | juliusz sokołowski |
jakub certowicz | |
nagrody: | finalista eu mies awards 2024 |
shortlista 40 projektów eu mies awards 2024 | |
national prize bigmat international architecture award 2023 | |
specjalne wyróżnienie bigmat international architecture award 2023 | |
grand prix architektů w kategorii rekonstrukcje 2023 | |
česká cena za architekturu w kategorii rekonstrukcje 2023 | |
główna nagroda nadzwyczajna dyrektor generalnej narodowego instytutu ochrony zabytków (npú) 2023 | |
patrimonium pro futuro wygrana w kategorii konwersja zabytku (npú) 2023 | |
nominacja do eu mies awards 2024 | |
publikacje: | diseño interior 04 2024 |
architectural digest polska 03/04 2024 | |
arquitectura viva 03 2024 | |
detail 10 2023 | |
the plan 09 2023 | |
arch 08 2023 | |
amc 06 2023 | |
domus 05 2023 | |
a&b 03 2023 | |
stavba 01 2023 | |
wystawy: | eu mies awards exhibition 2024 |
biennale w wenecji 2023 – plato contemporary art gallery, palazzo bembo włochy, 05 – 11 2023 | |
moving architecture, galerie d’architecture paryż 2021 |