W Krakowie – jednym z najciekawszych i najbogatszych w zabytki polskich miast – ogłoszono międzynarodowy konkurs na przebudowę i rozbudowę kultowej galerii sztuki współczesnej Bunkier Sztuki. Sam budynek stanowi ewenement w historycznej tkance Krakowa – intrygująca forma zlokalizowana w unikalnym kontekście krakowskich Plant czyni go jest jednym z najciekawszych wśród bardzo nielicznych przykładów polskiego brutalizmu.
Przez lata budynek obrósł elementami niespójnymi z jego charakterem, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Bezpośrednio przed Bunkrem dobudowano tymczasową wiatę mieszczącą kawiarnię, która z czasem została stałym elementem zasłaniającym zabytkową elewację.
W Krakowie – jednym z najciekawszych i najbogatszych w zabytki polskich miast – ogłoszono międzynarodowy konkurs na przebudowę i rozbudowę kultowej galerii sztuki współczesnej Bunkier Sztuki. Sam budynek stanowi ewenement w historycznej tkance Krakowa – intrygująca forma zlokalizowana w unikalnym kontekście krakowskich Plant czyni go jest jednym z najciekawszych wśród bardzo nielicznych przykładów polskiego brutalizmu.
Przez lata budynek obrósł elementami niespójnymi z jego charakterem, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Bezpośrednio przed Bunkrem dobudowano tymczasową wiatę mieszczącą kawiarnię, która z czasem została stałym elementem zasłaniającym zabytkową elewację.
Koncepcja zakłada przywrócenie istniejącemu budynkowi pierwotnego charakteru przez usunięcie zbędnych naleciałości.
Nowa przestrzeń ekspozycyjna została umieszczona bezpośrednio przed budynkiem – w części podziemnej. W przeciwieństwie do sugerowanej w założeniach konkursowych nadbudowy, nie zaburza formy modernistycznego obiektu, dodając nową jakość. Nowa część działa na zasadzie kontrastu z istniejącymi, historycznymi przestrzeniami ekspozycyjnymi – jest ultranowoczesną 'maszynką’ do prezentowania sztuki.
Jej forma została całkowicie podporządkowana celom ekspozycyjnym, a zastosowane mechaniczne elementy w formie ruchomych stropów i otwieranego stropodachu umożliwiają tworzenie różnorodnych scenariuszy ekspozycji, niemożliwych do zrealizowania w klasycznej przestrzeni ekspozycyjnej. Otwarcie stropodachu sprzyja także interakcji, umożliwiając bezpośredni kontakt przestrzeni ekspozycyjnych z miastem.
Koncepcja zakłada przywrócenie istniejącemu budynkowi pierwotnego charakteru przez usunięcie zbędnych naleciałości.
Nowa przestrzeń ekspozycyjna została umieszczona bezpośrednio przed budynkiem – w części podziemnej. W przeciwieństwie do sugerowanej w założeniach konkursowych nadbudowy, nie zaburza formy modernistycznego obiektu, dodając nową jakość. Nowa część działa na zasadzie kontrastu z istniejącymi, historycznymi przestrzeniami ekspozycyjnymi – jest ultranowoczesną 'maszynką’ do prezentowania sztuki.
Jej forma została całkowicie podporządkowana celom ekspozycyjnym, a zastosowane mechaniczne elementy w formie ruchomych stropów i otwieranego stropodachu umożliwiają tworzenie różnorodnych scenariuszy ekspozycji, niemożliwych do zrealizowania w klasycznej przestrzeni ekspozycyjnej. Otwarcie stropodachu sprzyja także interakcji, umożliwiając bezpośredni kontakt przestrzeni ekspozycyjnych z miastem.
Koncepcja zakłada przywrócenie istniejącemu budynkowi pierwotnego charakteru przez usunięcie zbędnych naleciałości.
Nowa przestrzeń ekspozycyjna została umieszczona bezpośrednio przed budynkiem – w części podziemnej. W przeciwieństwie do sugerowanej w założeniach konkursowych nadbudowy, nie zaburza formy modernistycznego obiektu, dodając nową jakość. Nowa część działa na zasadzie kontrastu z istniejącymi, historycznymi przestrzeniami ekspozycyjnymi – jest ultranowoczesną 'maszynką’ do prezentowania sztuki.
Jej forma została całkowicie podporządkowana celom ekspozycyjnym, a zastosowane mechaniczne elementy w formie ruchomych stropów i otwieranego stropodachu umożliwiają tworzenie różnorodnych scenariuszy ekspozycji, niemożliwych do zrealizowania w klasycznej przestrzeni ekspozycyjnej. Otwarcie stropodachu sprzyja także interakcji, umożliwiając bezpośredni kontakt przestrzeni ekspozycyjnych z miastem.
nazwa: | bunkier sztuki |
autor: | robert konieczny |
współpraca autorska: | dorota żurek |
michał lisiński |
inwestor: | galeria sztuki współczesnej bunkier sztuki |
pow. działki: | 1853m2 |
pow. użytkowa: | 3889m2 |
projekt: | 2016 |
nagrody: | I nagroda w konkursie na rozbudowę bunkra sztuki |
publikacje: | arch?? |
wystawy: | robert konieczny – tailored-made spaces, brno 05 2017 |